راهنمای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی

خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی

راهنمای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی

هنگامی که صحبت از روشنایی محیط های بیرونی می شود ناخوداگاه ذهن افراد به سمت پروژکتور روشنایی ال ای دی یا همان نورافکن می رود. برای خریداری و انتخاب پروژکتورهای روشنایی فاکتورهای مانند وات ، رنگ ، نوع چراغ و … وجود دارد که توجه به آن ها هنگام خرید دارای اهمیت است. در این مقاله تیم نما لایت تلاش میکند تعدادی از فاکتورهای مهمی که خریداران هنگام خرید پروژکتورهای روشنایی می بایست مورد توجه قرار دهند را ذکر نماید و سهم کوچکی در خرید با آگاهی افراد داشته باشد. عمده این فاکتورهای مهم توان، بازده انرژی، رنگ نور، زاویه تابش، میزان IP  و تفاوت بین COB و SMD است که در زیر به شرح آن ها پرداخته شده است.

لیست قیمت پروژکتور روشنایی

پروژکتور با چه توانی خریداری کنیم؟

توان پروژکتور علاوه بر اینکه مصرف برق آن را نشان میدهد تا حدودی مقدار روشنایی آن را نیز دیکته میکند. به عبارتی  هر چقدر توان بالاتر باشد شدت روشنایی بیشتر خواهد بود. بنابراین عمدتا انتخاب توان پروژکتور براساس میزان لوکس روشنایی محل مورد نظر تعیین میگردد که مرجع آن استاندارهای روشنایی هستند و با مشخص شدن شدت روشنایی استاندارد میزان توان و تعداد پروژکتورها را میتوان مشخص نمود.

در این رابطه میتوانید به مقاله های “چگونگی محاسبه توان پروژکتور روشنایی ال ای دی” و “شدت روشنایی استاندارد در محیطهای گوناگون” مراجعه نمایید.

اما به عنوان یک قاعده کلی و سر انگشتی برای انتخاب توان پروژکتور از جدول زیر استفاده می شود.

توان LED میزان روشنایی(لومن) دسته بندی کاربرد
20 1663 فضاهای کوچک پیاده روها، اطراف منازل و…
30 3720
50 6180 فضاهای متوسط خیابان ها، باغ های  کوچک، مجتمع های بلوکی و ….
80 10340
100 13500 فضاهای بزرگ جاده ها، پارکینگ های بزرگ خودرو، محیط های شهری و …
150 20250
200 31050
300 40500
400 50200 فضاهای صنعتی کارخانجات صنعتی بزرگ، فرودگاه ها، بزرگراه ها و …

بهره وری

بهره وری یا بازده انرژی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب  پروژکتورهای ال ای دی است. “لومن بر وات” واحدی است که برای بازده انرژی پروژکتورهای ال ای دی استفاده می شود. برای مثال، یک LED با 120 لومن در وات به معنای ایجاد 120 واحد نور و روشنایی در یک وات است. از آنجایی که این واحد میزان صرفه جویی  در پروژکتور را نیز نشان میدهد بنابراین هر چقدر این عدد بالاتر باشد پروژکتور مناسب تر است.

عمدتاً شاخص بازده ی انرژی برای یک پروژکتور روشنایی ال ای دی بالاتر از 100 لومن بر وات است. در صورتی که این عدد در مشخصات محصول ذکر نشده باشد با تقسیم میزان لومن ذکر شده در مشخصات پروژکتور بر توان بهره وری بدست می آید.

زاویه تابش پرتو نور

زاویه پرتو که در قالب درجه بیان می شود، میزان گسترش نور را نشان می دهد. این زاویه به شما میگوید که نور تا چه میزان در محیط پخش می‌شود. هر چقدر زاویه پرتو گسترده تر باشد، پروژکتور فضای بیشتری را روشن مینماید اما روشنایی زمین کم است. بنابراین توصیه می شود پروژکتورهایی با زاویه تابش بالا را در فواصل نزدیک استفاده شود. از سوی دیگر پروژکتورهایی با زاویه تابش پایین به دلیل روشنایی زیاد برای فواصل دور مناسب هستند. زاویه تابش مناسب برای پروژکتورها معمولا در حدود ۹۰ درجه است اما با کمک لنزهای محدب نصب شده بر روی پروژکتورها میتوان نور را در زوایای مختلف تاباند.

زاویه پرتاب نور پروژکتور روشنایی

رنگ نور

به طور عمده پروژکتور روشنایی ال ای دی در دو رنگ آفتابی و مهتابی در بازار وجود دارند. پروژکتورهای رنگی یا RGB  معمولا همراه با کنترل رنگ برای کاربردهای زیباسازی به کار میروند. رنگ پروژکتورها با یک عدد با واحد کلوین تعیین میگردد. رنگ نور پروژکتورها از حدود 2700 کلوین برای نورهای زرد تا عدد 6500 کلوین برای نورهای مهتابی و سفید است. انتخاب رنگ نور وابسته به سلیقه ی شماست اما عمدتا با هدفی که پروژکتور استفاده می شود متغیر است. در زیر انتخاب درست رنگ نور براساس کاربرد آورده شده است.

  • 3000 کلوین: این رنگ نور گرم است و عمدتا برای رستوران و منازل و باغ های استفاده می شود چرا که این رنگ نور فضا را دوستانه و گرم و صمیمی مینماید.
  • 4000 کلوین: این رنگ نور، رنگ طبیعی بوده و برای محیط های کار و حتی اتاق های جلسات مناسب است.
  • 5000 کلوین: این رنگ معمول ترین است، رنگی مشابه سفید یخی که رنگ روشنایی روز شناخته می شود. این طیف رنگ که تا 6500 کلوین نیز به کار می رودبه دلیل اینکه مسافت بیشتری را می‌تواند طی کند و به دلیل خیره‌کنندگی گزینه مناسبی برای استفاده در مصارف ایمنی و امنیتی و فضاهای بزرگ  است.

رنگ‌های آفتابی برای نورپردازی باغ شما مناسب‌تر است. رنگ آفتابی فضا را دوستانه، دلپذیرتر و گرم‌تر جلوه می‌دهد. نور به رنگ مهتابی مسافت بیشتری را می‌تواند طی کند و به دلیل خیره‌کنندگی گزینه مناسبی برای استفاده در مصارف ایمنی و امنیتی است.

دمای نور

درجه حفاظت IP

درجه حفاظت  IP که عددی دو رقمی است میزان نفوذ پذیری گرد و غبار و قطرات آب را درون پروژکتور روشنایی ال ای دی نشان میدهد. بسته به محیطی که پروژکتور به کار می رود انتخاب پروژکتوری با IP مناسب منجر به افزایش طول عمر تجهیز خواهد شد. معمولا این چراغ ها در فضای خارجی نصب میشوند. بنابراین برای مقاومت مناسب در این فضا از پروژکتور روشنایی دارای IP65 استفاده می شود. پروژکتورهای دارای IP66 در برابر گرد و غبار و بارش شدید آب مقاومت دارند که میتواند بیشتر برای مناطق شمالی کشور مناسب باشند.برخی از محیط ها ، مانند چراغ های زیر آب مانند استخرها IP67  یا   IP68 مورد نیاز است.

 ولتاژ ورودی

ولتاژ ورودی شاید در نگاه اول اهمیتی چندانی نداشته باشد مگر اینکه بدانید کاربرد پروژکتور روشنایی ال ای دی در کجا خواهد بود. بیشتر پروژکتورهایی ال ای دی در محیطی استفاده می شوند که با برق شهر کار میکنند.  بنابراین این نور افکن ها طوری طراحی شده اند که با ولتاژ ورودی 80 تا 265 ولت در صورت نوسانات برق کار کنند، اما اگر پروژکتور روشنایی ال ای دی مورد نظر برای جاهایی استفاده خواهد شد که ولتاژ ورودی ولتاژ باطری خودرو است باید به دنبال پروژکتوری باشیم که با ولتاژ ورودی 12 یا 24 ولت طراحی شده باشد.

برند معتبر

یکی از مهمترین مزایای خرید پروژکتور روشنایی ال ای دی یا نورافکن های Led ، طول عمر بالای آن است و اینکه در زمان طولانی، هزینه خرید آن با مصرف برق پایینش، سر به سر خواهد شد. بنابراین در صورت خریداری تجهیزی بدون گارانتی معتبر در صورتی که در طول مدت کوتاه پروژکتور روشنایی بسوزد دیگر منفعتی نصیب خریدار نخواهد شد. سایت نمالایت تضمین مینماید پروژکتورهای ال ای دی برند ای دی سی (EDC) گارانتی معتبری در این زمینه به خریداران ارائه می دهد.

پروژکتور COB یا SMD؟

تفاوت این دو فناوری به ساخت چیپ های LED آن باز میگردد. اما برای مصرف کننده نوع نیاز و کاربردش مشخص کننده فناوری مورد نیاز است. پروژکتورهای COB با توجه به متمرکزبودن و کوچک بودن لامپ ال ای دی  ، نور را کمتر پخش میکنند.، خصوصا در کاربردهایی که قرار است از لنز  برای پرتاب نور بیشتر (کاهش زاویه تابش) استفاده شود، بیشتر پروژکتورهای COB خریداری می شود. اگر نیازی به پرتاب نور زیاد در مسافت دور ندارید، میتوانید از پروژکتورهای SMD که ارزان تر هستند، استفاده کنید.

پروژکتور smd یا cob

ضریب نمود رنگ

شاخص نمود رنگ  (CRI) به شما نشان می دهد در یک نور خاص رنگ به خوبی نشان داده می شود. این شاخص بسته به کاربرد پروژکتور روشنایی ال ای دی میتواند مورد توجه قرار گیرد. در روشنایی ورزشی، CRI 80  مورد نیاز است. اما در صورتی که برای یک گالری هنری یا موزه  اقدام به خرید پروژکتور مینمایید برای بهتر دیده شدن کارها به CRI فوق العاده 90 تا 95 نیاز خواهید داشت.

دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • علی خانی 18 فروردین 1400 / 5:01 ب.ظ

    ممنون از توضیحات مفیدتون. من یه سوالی داشتم اونم اینه که واسه جایگزینی پروژکتورهای متال هالید برج نور باید از چه توان و نوعی پروژکتور استفاده کرد؟

    • admin 18 فروردین 1400 / 11:36 ب.ظ

      سلام. ممنون از توجه شما
      معمولا یک‌چهارم تا نصف توان متال هالید ال ای دی میذارند.
      بستگی به ارتفاع برج نور و کاربرد آن دارد.
      لطفا جهت راهنمایی ها بیشتر با ما در تماس باشید.

  • سعید پناهی 17 فروردین 1400 / 1:21 ق.ظ

    با تشکر
    لطفا در مورد نحوه تعمیر پروژکتور روشنایی مطلبی بنویسید

    • admin 17 فروردین 1400 / 12:04 ب.ظ

      با سلام
      حتما این مورد در نظر گرفته خواهد شد.
      ضمنا جهت راهنمایی و یا اجرای تعمیرات می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل کنید.
      موفق باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *